Kolme erilaista ansioluetteloa – näin otat ne haltuun!

Osaamisen markkinointi on yksi tärkeimpiä väyliä työllistymisen kannalta, varsinkin kevytyrittäjällä.Tämä voi toisinaan aiheuttaa harmaita hiuksia etenkin suomalaiselle luonteelle, jossa itsestään ei haluta tehdä suurta numeroa.

Onneksemme tähän löytyy nykyään monia erilaisia keinoja sekä apuvälineitä, jotka tekevät itsesi markkinoinnista helppoa. Myös sinulle, jota se ahdistaa.

Nyt esittelemme niistä kolme: LinkedIn, Portfolio sekä CV

LinkedIn

Miksi?
LinkedInin tärkeyttä painotetaan joka puolella. Jos et ole siellä, ei osaamistasi ole olemassa. Varsinkin uusien työmahdollisuuksien hakijalle, LinkedIn on välttämätön. Se on sähköinen CV, jota kuka vaan pääse tarkastelemaan ajasta riippumatta. Jos siis saat yllättävän työtarjouksen, voit ohjata tahoa tarkastelemaan LinkedIn -profiiliasi ja voit päivittää sen ajan tasalle elämäntilanteesi mukaan reaaliajassa.

Miten?
LinkedInissä esiinnyt oikealla nimelläsi sekä siistillä edustavalla kuvalla. Nimesi alle merkkaat, mikä on tittelisi työelämässä vai oletko esimerkiksi opiskelija. Älä kuitenkaan pelästy, jos et juuri sillä hetkellä ole työelämässä. Voit kirjoittaa tähän kohtaan esimerkiksi “Looking for new opportunities”, joka herättää myös profiilisi tarkastelijan mielenkiinnon siirtyä seuraavaan Summery -kohtaan.

Tämän kohdan tarkoituksena on toimia tiiviinä myynti-puheena, eli tiivistä siihen kaikki, mitä haluat sinusta töiden osalta tiedettävän. Voit antaa myös persoonallisuutesi näkyä. Profiilin on hyvä olla englanniksi, sillä yleishaut tehdään yleensä sillä kielellä, mutta tämä riippuen tietenkin toimialastasi sekä siitä, millaisia töitä haet.

Varsinkin kevytyrittäjälle työnhaussa on hyödyllistä kaikenlaiset taidot, joten lisää empimättä kaikki osaamisesi näkyville. Suosituksia sinulle voi antaa muut ihmiset ja voit itsekin antaa suosituksia omille kontakteillesi. Työnantajat saattavat hakea tiettyä ominaisuutta tietyllä sanalla, joten nuukailemalla tässä, et tule löydetyksi. Erilaiset kurssit ja järjestötoiminnat sekä koulutukset ja lopputyöt kiinnostavat myös työnantajia ja antavat itsestäsi aktiivisen kuvan.

Portfolio

Miksi?
Portfolio on laajennettu ansioluettelo, johon liitetään omaa osaamista esitteleviä ja työnantajia kiinnostavia työnäytteitä. Usein on harhaluuloja siitä, että portfolio toimisi vain esimerkiksi graafikoilla tai muilla digitaalisilla ja visuaalisilla aloilla, mutta esimerkiksi Personal Trainer voi tehdä oman portfolion, vaikka osaaminen ei välttämättä olisi vain mustaa valkoisella. Jos työnantajalle lähetetään viisi työhakemusta ja yksi niistä sisältää portfolion, pääsee hän muita todennäköisemmin haastatteluun.

Miten?
Voit joko tehdä digitaalisen verkkoportfolion tai toki myös paperisen version aikaansaannoksistasi, riippuen näytetöiden muodosta. Verkkoportfolion voi rakentaa esimerkiksi WordPress.com -sivustolla ja Prezi.com -osoitteesta löytyy myös presentaatio-ohjelma, jota voit käyttää apunasi. Kerää portfolioon kaikki työnäytteesi kuten artikkelit, linkit, valokuvat sekä videot. Portfoliona toimii myös omat nettisivut, mutta tämä vaatii jo enemmän tietotekniikkataitoja. Muista linkittää portfolioon myös LinkedIn -profiilisi.

CV

Miksi?
Viimeisimpänä, mutta ei vähäisimpänä on tietenkin tuttu ja turvallinen Curriculum Vitae eli CV. Vaikka nykyään onkin tarjolla erilaisia alustoja oman osaamisensa esittelylle some-kanavat mukaan lukien, on hyvä pitää yllä myös päivitettyä ansioluetteloa eli CV:tä. Hyvä CV voi olla parhaimmillaan suora portti työhaastatteluun ja sitä pyydetään suurimpaan osaan haettavista työpaikoista.

Miten?
Kukaan ei jaksa lukea tylsää CV:ta, joka juontaa juurensa 9-luokan TET-harjoittelusta asti. CV on yhtä tärkeää muokata sen mukaan, mihin työtehtäviin ja mihin paikkaan olet hakemassa. Haetko kesätyötä, työharjoittelun jälkeistä työpaikkaa tai kenties asiantuntijatehtävää? Kartoita hakemasi työn muoto ja valitse sen mukaan, mitkä asiat ovat tärkeitä käydä ansioluettelostasi esiin.

Myös CV:n tekemisestä on tehty nykyään helppoa monien erilaisten mallipohjien avustamana, mutta erityisesti visuaalista sekä persoonallista ilmettä voit saada aikaiseksi esimerkiksi https://www.canva.com/ -sivustolla, josta voit saada ideoita juuri sinun näköisellesi CV:lle.

Nämä tiedot työnantaja tarvitsee ainakin:

  • Koko nimesi
  • Yhteystiedot
  • Työkokemus sekä ammattitaito
  • Koulutustausta ja tutkinnot
  • Valokuva
  • Esittelyteksti
  • Linkit osaamistasi tukeviin some kanaviin, tärkeimpänä LinkedIn
  • Muu osaamisesi sekä harrastukset
  • Suosittelijat sekä heidän yhteystiedot

Lisää luettavaa

Joulustressin selätys

Joulustressin selätys

To Do -lista töissä tuntuu loputtomalta ja jouluradio pauhaa radiossa jo kolmatta viikkoa. Joulustressiä ei helpota yhtään kun naapurin Pirjo kertoo, että on ostanut jo kesällä kaikille joululahjat valmiiksi. Tässä ajatuksia sykkeen tasaamiseksi. Hyvä paha stressi...

Oodi osaajille ja osaamisen mahdollistajille!

Oodi osaajille ja osaamisen mahdollistajille!

Kiireetön aamu, höyryävä kahvikupponen ja tietokone pöydällä. Päivä täynnä käyttämättömiä mahdollisuuksia –hymyilen. Täten Markus Mäkelä, markkinointiviestinnän ammattilainen, kuvailee työpäivänsä alkua. Näin on alkanut hänen tyypillinen työpäivä jo jonkin aikaa....

Kokeile kevytyrittäjyyttä jo tänään!

Liittyminen on ilmaista nyt ja aina, eikä se velvoita sinua mihinkään. Maksat palvelun käytöstä vasta kun alat vastaanottamaan suorituksia.

Kysyttävää? Autamme mielellämme.

asiakaspalvelu@freelaskutus.fi / 0203 323 45